Pages

20.9.16

ANIMATION x GRAFFITI
Project
(Stickers and Photography + Mural)

















12 drawings in loop motion





2016.07.13 [水] - 2016.07.17 [日]
12:00-21:00 定休:月、火 入場料:¥400(セレクト・ティー付き)

Dex Fernandezは1984年生まれ、フィリピンのマニラ在住。フィリピン工科大学で広告を専攻し、2005年に学士号を取得。これまで国内外の多数の 展覧会やレジデンスプログラムに参加。2015年にはアジアン・カルチュラル・カウンシルの助成を受け、アメリカのマサチューセッツ、ニューヨークにて滞 在制作、個展をおこなうなど、活躍のめざましい作家です。
これまでグラフィティ、ペインティング、彫刻、写真、コラージュ、アニメーションなどあらゆるメディアを組み合わせて作品を制作してきました。私的な記憶 や感覚、文化などさまざまな要素を混在させながら、あたらしい物語として提示する彼の作品は、ギャラリーや美術館だけでなく、ストリートにも展開されま す。

Ongoing AIRでの2ヶ月間の滞在の中で、デックスは2006年から続けているグラフィティアートプロジェクト「GARAPATA(ガラパタ)」の新作に取り組み ました。フィリピン語でダニを意味するガラパタは、彼が幼少期、飼っていた犬についていたダニが家中に大量繁殖し、結果的に犬を手放すことになってしまっ たというショッキングな体験から着想を得ています。それまでギャラリー空間で展示をするスタイルをとっていた作家がグラフィティアートに興味を持ち始めた 頃、ダニが家の中に無限に増えていくイメージと、街中に自分のアートを広げていくグラフィティのイメージは結びつくと考えました。以降、ガラパタ(ダニ) は作家を体現するキャラクターとなり、様々な表現に落としこまれていくこととなります。
近年では、ガラパタをステッカーにして持ち歩き、建物、公園、ときには電車やバス、個人宅などに貼るのと同時に、行く先々で出会った人に手渡し、それを記 録撮影するという方法をとっています。ガラパタの写真は随時SNSにも投稿され、彼らは街中に、そしてインターネット上にも繁殖していると言えるかもしれ ません。

今回、デックスは記録したガラパタの写真をアニメーションで構成して見せることにしました。幼少の頃から日本がアニメ大国だと理解していた彼は、ここ日本でアニメーションとグラフィティというまったく異なる世界を融合させようと考えたのです。
本展のユニークなタイトル「→」は、見る人が自由に解釈できるものです。「→」という記号からは、なにかの方向性を指し示す案内役、前と次をつなぐシンボル、あるいは再生ボタンなど、さまざまな読み取りが可能です。
アニメーションの中でただひたすらに歩み続ける、生命力に満ちたガラパタは決して見過ごすことができず、デックスが幼少期に体験したように、鮮明な記憶として私たちの身体に刻まれることでしょう。

東京の街や人々をキャンバスに、遊び心たっぷりに織りなすガラパタの世界。ぜひこの機会に多くの方々にご覧いただければと思います。



■■■
7月16日 (土)
19:00~
オープニングレセプション & デックスのOngoing AIR 滞在報告会
参加費:1000円(軽食、1drink付き、入場料込み)

Ongoing AIR(オンゴーイング・アーティスト・イン・レジデンス)第16弾、
フィリピンからやってきたデックスことDex Fernandez。デックスが見た日本、東京、そしてオンゴーイングはどんなものだったのか。
お別れパーティーをかねた報告会を開催します。



Mural
in a residential area of Kichijoji, Tokyo










































ANIMATION (Animated Photography)
Stickers all over the Tokyo City 




MURAL 
 

19.9.16

GARAPARTY










































GARAPARTY

Walking alongside Dex Fernandez is a struggle to try and catch up with his pace. His feet shuffle to a different kind of tempo -- frenetic and furious. In “Garaparty” we see the footsteps of an artist constantly whirring with energy, not knowing when to stop or what stopping is.

Last year, he spent two months at a residency program at Fine Arts Work Center in Massachusetts and then another four months in New York for immersion and exploration. In the midst of the sticker tagging he did was the constant partying. Along with his partner in crime, they would leave Manhattan at around 10pm for another borough. Some nights, they would be in speakeasy bars and in a new acquaintance’s house party the next day. By 2 am, he would be slumped at a seat in the subway, feeling calm and satisfied after a night of debauchery. The experience has made a great impression on him and couldn’t shake it off. Being back in Manila, he felt boxed in. He took to the canvas what he left in New York – the wanderings, the risks, the feeling that every night the world is bigger.

He recalls the contradictory nature of his nights of partying, that despite the throbbing noise, the mass of bodies crammed in a single space, he is able to find his form of nirvana. This is the result of his head on collision with New York -- a natural high where everything becomes compressed into a needlepoint of blankness. He lets himself experience the process naturally so he could go through the transitions of the peaks and plateaus. In that moment, there is a transformation. He feels himself mutate as he escapes.

Here we see Fernandez’s works embark towards a different route. We are familiar with Garapata as monochrome creatures, legs splayed, seemingly always on the move towards the next place of infestation. Steering away from the signature monochrome figures, we see a new exploration in the explosion of color and chaos. The large Garapata paintings are overblown projections of what is inside when we dissect a parasite so small. We see its inner working, that it could contain a vast universe of plankton-like patterns, hallucinatory helixes and variations of Garapata. Inside is a network of vessels thick and thin, heartbeats stopping and starting, and bloodstreams filled with neon. All seven paintings magnify the transformation that happens inside a person when he escapes. The racing pulse. Beads of cold sweat on the forehead. Dilated pupils. The smallness of these changes is projected onto large canvases so we could face a portrait of a man going through changes night after night.

To create a complete visual experience, Fernandez collaborated with Willar Mateo, the man behind Salad Day, to create pieces of clothing for the exhibit. The outcome is a capsule collection that captures the psychedelic and trippy nature of Fernandez’s art. The pieces became another vehicle of Fernandez’s NY experience as the details, patterns and colors evoke the iconic Garapata style. Nothing is lost in the transference into another medium.

When asked if he could be without Garapata, Fernandez has actually imagined that future. But for now, he is focusing on its evolution, stretching canvases and imagination to accommodate further possibilities.  

  
Texts by Weng Cahiles


Paintings

A1
56in x 60in
Acrylic On Canvas
2016 



A2
56in x 60in
Acrylic On Canvas
2016




 



































B1
60in x 48in
Acrylic On Canvas
2016 




 



































B2 
60in x 48in
Acrylic On Canvas
2016


C1
39in x 48in
Acrylic On Canvas
2016



C2
39in x 48in
Acrylic On Canvas
2016


C3
39in x 48in
Acrylic On Canvas
2016


//// 

Collages
 
*each
15in x 15in
painted papers, cut-out, stickers
2016






///////
2016

4.9.16

Parasite-Attack
















Acrylic on Walls, and Plyboards
2016



Time lapse

ASIA YOUNG 36 / ASIA CONTEMPORARY 2016

http://www.jma.go.kr/english/